معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: پارک‌های علم و فناوری مسئول تحول در فناوری استان‌ها باشند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: پارک‌های علم و فناوری مسئول تحول در فناوری استان‌ها باشند

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: پارک‌های علم و فناوری برای خود مسئولیت استانی قائل باشند و تحول در وضعیت فناوری استان محل فعالیت خود و حل مشکلات استان را بر عهده بگیرند، چرا‌ که با رشد اکوسیستم نوآوری در استان، پارک‌های علم و فناوری نیز رشد خواهند کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سورنا ستاری در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور که با حضور وزیر علوم در محل وزارت علوم برگزار شد؛ گفت: پارک‌ها افق اقدامات خود را منحصر به زیر مجموعه خود نبینند و برای توسعه نظام علم و فناوری استان محل استقرار و فعالیت خود و حل مشکلات آن تلاش کنند و با استانداری‌ها همکاری نزدیک داشته باشد.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری باید زمینه فعالیت بخش خصوصی در فعالیت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنند و بهترین مسیری که در این موضوع وجود دارد افزایش شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی است که می‌توانند افراد و شرکت‌های کارآفرین نوپا و محققان توانمند در کسب و کار را شناسایی و با حمایت از آنها به تولید محصولات دانش‌بنیان کمک کنند و در این زمینه دولت باید نقش حمایتی از شتاب‌دهنده‌ها را برعهده داشته باشد و مسقیما وارد عمل نشود.

دکتر ستاری تأکید کرد: مجموعه دولت از جمله پارک‌های علم و فناوری باید زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کنند و اقدام مهمی که در این راستا انجام می‌دهند این است که ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را کاهش دهند. این اقدام با پذیرفتن بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های مالی محقق می‌شود.

حتما بخوانید:  دکتر رئیسی در دیدار جوانان برگزیده و نخبه کردستان: دولت شرط موفقیت اقدامات و برنامه‌های خود را در استفاده از ظرفیت نخبگان می‌داند

وی افزود: تجربه نشان داده است که پرداخت تسهیلات و وام به مخترعان و یا شرکت‌های دانش‌بنیان نتایج خوبی به دنبال ندارد و بهترین راه این است که از شتاب‌دهنده‌ها حمایت کنیم و آنها خود می‌دانند که چه افراد و مخترعانی پتانسیل رشد در کسب و کار دانش‌بنیان را دارند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: برای موفقیت نظام علم و فناوری باید اکوسیستم علم و فناوری در کشور راه‌اندازی شود که چنین اقدامی زمان‌بر است ولی قطعاً نتیجه خواهد داد و در این اکوسیستم باید نقش هر کدام از بازیگران و ذینفعان مانند دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی دیده شود.

وی با تأکید مجدد بر فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی در مجموعه‌های دانش‌بنیان گفت: فقط بخش خصوصی می‌تواند محصول تجاری تولید و به بازار فراهم کند و پارک‌های علم و فناوری باید زمینه سرمایه‌گذاری این بخش را فراهم کنند چرا که با بودجه‌های دولتی امید چندانی به موفقیت پروژه‌های دانش‌بنیان نیست.

دکتر ستاری گفت: اخیراً برنامه توسعه بخش کشاورزی در دولت تصویب شده است و به زودی ابلاغ می‌شود که در آن به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی اشاره شده است. چنین برنامه‌هایی در سایر زمینه‌ها نیز تصویب خواهد شد.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *