ایجاد رشته «حکمرانی منابع طبیعی» در دانشگاه تهران

ایجاد رشته «حکمرانی منابع طبیعی» در دانشگاه تهران

دکتر سیدمحمد مقیمی روز شنبه در نشست انعقاد تفاهم‌نامه با عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: رشته «حکمرانی منابع طبیعی» در دانشکده حکمرانی راه اندازی شده است و این دانشکده آمادگی برای تعریف دوره‌های DBA و MBA منابع طبیعی را دارد.

وی تاکید کرد: نگاه ما به منابع طبیعی یک نگاه صرفاً فنی نیست، بلکه اعتقاد داریم که باید به جنبه‌های مدیریتی و اجتماعی هم توجه کنیم. با پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشکده حکمرانی، در نظر داریم نیروهایی را برای کشور پرورش دهیم که به صورت توأمان هم در یک حوزه تخصصی بهترین بوده و هم دارای مهارت‌های مدیریتی باشند که این مهم در رشته حکمرانی منابع طبیعی هم پیگیری می‌شود.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به شعار محوری دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت تربیت دانش‌آموختگانی حرکت کنند که از مهارت کافی برخوردار باشند. دانشگاه تهران باید بیش از میزان فعلی، اثرگذاری اجتماعی داشته باشد؛ که برای تحقق این امر لازم است دانشجویان و اساتیدی داشته باشیم که ضمن سرآمدی در جنبه‌های علمی، از جنبه‌های مهارتی نیز سرآمد باشند و بتوانند ارتباط خوبی با بازار کار برقرار کنند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دغدغه رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها باید اتاق فکر دولت و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، از طریق مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین قابل تحقق هستند. با اتکا به ظرفیت انسانی و منابع طبیعی موجود در کشور و تحرک‌آفرینی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می‌توانیم فرصت‌های شغلی و توسعه‌ای فراوانی در بخش‌های مختلف کشور به ویژه مناطق روستایی ایجاد کنیم.

حتما بخوانید:  ۲ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در سَمَن‌های خراسان‌شمالی ارایه شد

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیادی که در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد، اگر در این بخش تحرک ایجاد کنیم، می‌تواند به صورت تضایفی در تمام بخش‌های کشور توسعه ایجاد کند و اتفاقات بزرگی رقم بخورد.

مقیمی در زمینه ظرفیت‌های دانشگاه برای هم‌افزایی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهار داشت: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه جامع، علاوه بر اینکه در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی و تا حدودی در دانشکده محیط زیست از منظر فنی و تخصصی به موضوعات حوزه منابع طبیعی می‌پردازد، از منظر سایر دانشکده‌ها و رشته‌ها نیز می‌تواند درگیر مأموریت‌های سازمان منابع طبیعی باشد؛ از رشته‌های عمران و سازه در دانشکدگان فنی تا مباحث علوم اجتماعی و انسانی در دانشکده‌های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه نگاه به منابع طبیعی از منظر علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری یک مقدار مورد غفلت واقع شده است، خاطرنشان کرد: مردم به خوبی از مأموریت‌های منابع طبیعی آگاه نیستند؛ بنابراین باید جوامع محلی را نسبت به روش‌های کاری خودمان بیشتر آگاه کنیم تا خود آنها محافظت‌کننده منابع طبیعی شوند. تعیین الگوی مشارکتی هر منطقه باید متناسب با فرهنگ آن منطقه باشد و تعاملی شدن رویکرد ارتباطی با مردم و مخاطبین نیازمند استفاده از الگوهای روانی، اجتماعی و انسانی با خاستگاه علمی است که اساتید سرآمد دانشگاه تهران در این حوزه‌ها می‌توانند به کمک سازمان منابع طبیعی بیایند.

مسائل حوزه منابع طبیعی موضوع پایان‌نامه شود

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این نشست گفت: فعالیت‌هایمان باید آرامش را از جهت تأمین و تضمین امنیت زیستی برای مردم به ارمغان بیاورد. در زمینه تحقق این هدف، اگر حوزه اجرا و دانشگاه از هم جدا باشند، ممکن است به صورت موازی اقدام کنند و در عرصه عمل هم‌افزایی نداشته باشند.

حتما بخوانید:  امسال، ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی درحوزه مشاغل دانش بنیان اجرا می‌شود

وی افزود: تغییرات اقلیمی و نوسانات اقلیمی، پوشش گیاهی ما را آسیب‌پذیر کرده است و اگر دانش انتقال‌یافته از دانشگاه به حوزه اجرا نبود، ممکن بود حتی برخی گونه‌ها را از دست می‌دادیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری و همچنین محققان پسادکتری که بخواهند در اولویت‌های تحقیقاتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور فعالیت کنند، امکاناتی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها داریم، خاطرنشان کرد: مشکلات مبتلابه در حوزه منابع طبیعی کشور، موضوع پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری شوند تا ثمره این تحقیقات بتواند برای حل مشکلات کشور مؤثر باشد.

نوبخت گفت: باور داریم که منابع طبیعی باید با مردم و برای مردم باشد و تعریف تحقیقات این حوزه علاوه بر حوزه تحقیقات اکولوژیک، در زمینه مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی حوزه منابع طبیعی نیز صورت گیرد.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *