حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، موجب سرزندگی و نشاط محیط دانشگاهی است

حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، موجب سرزندگی و نشاط محیط دانشگاهی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین روز از آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها با حضور در دانشگاه تهران، در ویژه‌برنامه استقبال از دانشجویان این دانشگاه شرکت کرد و در این مراسم گفت: حضور دانشجویان در محیط‌های دانشگاه، موجب سرزندگی و شور و نشاط محیط دانشگاهی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در اولین روز از آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها با حضور در دانشگاه تهران، در ویژه‌برنامه استقبال از دانشجویان این دانشگاه شرکت کرد.

وی در این آئین با بیان اینکه دانشگاه‌ها هیچگاه تعطیل نبوده‌اند گفت: دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا که طرح پایان نامه و رساله آنها به تصویب رسیده بود، در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها مشغول فعالیت بودند. اما از امروز به طور رسمی در تمام مقاطع شاهد حضور دانشجویان در محیط دانشگاه‌ها خواهیم بود.

وزیر علوم افزود: دانشجویان روح دانشگاه هستند و دانشگاه بدون دانشجو همانند کالبد بدون روح است و خوشحالم که شرایطی فراهم شده است که دانشجویان بتوانند مجدداً در محیط دانشگاه حضور داشته باشند و شور و نشاط به محیط دانشگاه بازگردد. برای همه دانشگاهیان، اساتید، کارکنان و دانشجویان آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همانگونه که دانشگاهیان در تمام عرصه‌ها الگو هستند، انتظار می‌رود در بحث رعایت پروتکل‌های و دستورالعمل‌های بهداشتی نیز الگو باشند تا آسیبی به سلامتی دانشگاهیان وارد نشود و برای ما اصل سلامت دانشجویان، اصل اساسی در آموزش‌های حضوری است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص غیبت برخی دانشجویان از کلاس‌های درس گفت: ممکن است تعداد اندکی از دانشجویان به دلایل موجه امکان حضور در کلاس نداشته باشند که در این صورت دانشگاه تمهیدات لازم را برای رعایت حقوق آنها در نظر می‌گیرد. برای مثال امکان مهمان شدن در واحدهای درسی که در دانشگاه‌های محل سکونت دانشجو تدریس می‌شود وجود دارد و یا اینکه اگر به هر علتی نتواند از آموزش استفاده کند امکان حذف آن واحد درسی برای دانشجویان وجود دارد.

حتما بخوانید:  تصویب پذیرش بدون كنكور مدال آوران مسابقات ملي و جهاني مهارت براي ادامه تحصيل در يك مقطع بالاتر

وزیر علوم خاطرنشان کرد: همچنین دانشگاه‌ها باید امکان استفاده از آموزش‌های غیرحضوری را برای دانشجویان اندکی که به دلایل موجه نمی‌توانند در کلاس‌های درس حضور داشته باشند را فراهم کنند.

دکتر زلفی‌گل در ادامه این بازدید در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در زمینه روز ۱۵ فروردین و روز ذخایر ژنتیک و زیستی کشور و فعالیت‌های وزارت علوم برای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور گفت: بخشی از ذخایر ژن‌های هوشمند، ژن‌های نخبگان هستند که در درجه اول باید شرایطی ایجاد کنیم که نخبگان در کشور حضور داشته باشند و شاهد عدم مهاجرت آنها و یا مهاجرت معکوس آنها به کشور باشیم.

وی ادامه داد: در خصوص ژن‌های غیرانسانی و گونه‌های حیوانی و گیاهی در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی داشتیم. در دانشگاه تهران نیز مرکزی برای حفاظت از آنها تشکیل شده است. ولی حفاظت از ذخایر ژنتیک یک وظیفه فرابخشی و فرادستگاهی است و منحصر به وزارت علوم نیست و بحث صیانت و حفاظت از منافع آنها بسیار مهم است چرا که در کشور ژن‌های منحصر به فردی داریم که باید از آنها حفاظت کنیم.

وزیر علوم همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه راهکارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ گفت: وزارت علوم از بدو تأسیس خود به دنبال تقویت فناوری و نوآوری کشور بوده است و در همین راستا به فاصله سه ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم معاونت فناوری و نوآوری را با هدف تقویت زایش و افزایش شرکت‌های دانش بنیان تأسیس کرد و اکنون نیز با توجه به فرمان مقام معظم رهبری به دنبال برنامه‌ریزی منسجم برای استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای نوآوری و فناوری در کشور هستیم که البته این مهم نیاز به برنامه‌ریزی، تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد.

حتما بخوانید:  دومین اتاق شبیه‌ساز فرماندهی کشتی کشور در بوشهر افتتاح شد

وی افزود: ایجاد ارتباط، همکاری و هماهنگی با دیگر دستگاه‌های مرتبط به فعالیت‌های وزارت علوم مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و… در قالب یک تیم هماهنگ، برای ما یک اصل است و تلاش می‌کنیم با ایجاد وحدت از ظرفیت‌های همدیگر برای تحقق شعار سال استفاده کنیم.

دکتر زلفی‌گل در پایان اظهار داشت: با تقویت فناوری و نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که بهترین مکان برای اشتغال دانشجویان و جوانان هستند می‌توان به حل مشکل اشتغال جوانان و به تبع آن افزایش ازدواج در جامعه و سر و سامان گرفتن خانواده‌ها و برگشت نشاط و امید به جامعه کمک کرد و ما در این راستا به حمایت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید داریم.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *