چرا مدرک فنی حرفه ای مهم است؟

گواهی فنی حرفه ای یک مدرک است که توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به افرادی که در دوره های آموزشی مختلف شرکت کرده و مهارت های فنی و حرفه ای خاصی را کسب کرده اند، اعطا می شود. این گواهینامه نشان دهنده توانایی و صلاحیت فرد در انجام یک کار یا حرفه است و می تواند در جستجوی شغل، ادامه تحصیل، اخذ مجوز و گواهینامه های دیگر، مفید واقع شود.

گواهینامه فنی حرفه ای در جهان معتبر است و بسیاری از کشورها آن را به عنوان یک مدرک رسمی و قابل قبول در نظر می گیرند. برخی از دلایل معتبر بودن گواهینامه فنی حرفه ای در جهان عبارتند از:

  • سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عضو سازمان های بین المللی مختلف در زمینه آموزش فنی و حرفه ای است، مانند [سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)]، [سازمان بین المللی کار (ILO)]، [اتحادیه آسیای جنوب غرب (SWA)] و [اتحاد آموزش فنی و حرفه ای جهان (WFTO)]. این سازمان ها با همکاری و تبادل تجارب با سازمان فنی و حرفه ای کشور، استانداردهای بین المللی آموزش فنی و حرفه ای را تعیین و پایش می کنند.
  • سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به نظام ملّي صلاحيت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (NQF)، گواهینامه های فنی حرفه ای را در سطوح مختلف صادر می کند. نظام ملّي صلاحيت چارچوبي است كه شامل سطوح، عناصر، شاخص ها و نشانگر هایي است كه بيانگر كيفيت، سطح دستيابي به يك صلاحيت يا يك دستگي يك فرد است. نظام ملّي صلاحيت با نظام های صلاحيت بين المللي همخواني دارد و به رسميت شناسایى شده است.
  • سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هدف ترویج و تسهيل تبادل دانشجويان، استادان، پژوهشگران و كارآفرينان در بخش آموزش فني و حرفه اي با كشور های ديگر، قرارداد ها و تفاهم نامه های همکاری با سازمان ها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشورهای مختلف بسته است. این قرارداد ها و تفاهم نامه ها شامل اعتراف متقابل به گواهینامه های فنی حرفه ای، انتقال اعتبارات، برگزاری دوره های مشترک، ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی و ایجاد شبکه های همکاری است.
حتما بخوانید:  آموزش عالی مهارتی در زمان کرونا: چالش‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات

بنابراین، می توان گفت که گواهینامه فنی حرفه ای یک مدرک با ارزش و معتبر در جهان است که می تواند فرصت های شغلی، تحصیلی و کارآفرینی را برای دارندگان آن افزایش دهد.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *