رشد 149 درصدی آموزش مهارتی در بخش خصوصی/ امسال یک میلیون نفرآموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کردند

رشد 149 درصدی آموزش مهارتی در بخش خصوصی/ امسال یک میلیون نفرآموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کردند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ارائه آموزش مهارتی به متقاضیان در 9 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش دولتی از رشد 8 درصدی و در بخش خصوصی از رشـد 149 درصدی برخوردار شد.

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد مقایسه آموزش فنی و مهارتی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: شکل‌گیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای غیر رسمی و به نوعی پایه‌های فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به «آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت » مصوب 27 دی ماه 1339 شورای عالی کار بر می‌گردد.

به گفته وی،‌ پایه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران بر چهار نهاد «اداره کل تعلیمات حرفه‌ای» ، «صندوق کارآموزی» ، «کانون‌های کارآموزی» و «کانون‌های کار و آموزش کشور» استوار شد و در واقع هسته‌های کالبدی مهارت آموزی غیر رسمی کشور را شکل داده بودند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور،‌ این را هم گفت: تصویب  ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی در 25 تیرماه 1359 شورای انقلاب بود که وزارت کار و امور اجتماعی اجازه یافت تا با تمرکز اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، مراکز تعلیمات حرفه‌ای صندوق کارآموزی و کانون‌های کارآموزی، واحدهای مربوط به اداره کل را به وجود آورد که هدف آن تأمین و تربیت نیروی انسانی بر اساس سیاست‌های کلی دولت در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات بود.

وی گفت: بدین ترتیب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، وارث مجموعه قوانین مربوط به تشکیل آن نهادها شده و نیز تمامی واحدهای آموزشی آنها را در اختیار گرفت. اگر چه تعداد واحدهای آموزشی که به این ترتیب زیر نظر سازمان قرار گرفتند فقط 59 واحد بود، اما بسیاری از آنها واحدهای آموزشی بزرگ با تعداد کارگاه‌های متعدد بودند.

حتما بخوانید:  سوالات امتحانات نهایی «رمزنگاری» می‌شود

حسینی نیا گفت: بعد از اتمام جنگ تحمیلی و شروع بازسازی کشور، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز در کنار سایر بخش‌های آموزشی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و به افزایش قابل توجه تا580 مرکز در سال 82 دست یافت.

به گفته معاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در حال حاضر در چهار خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر و با دارا بودن تعداد 641 مرکز دولتی و 10 هزار و 565 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (آموزشگاه های دارای ثبت عملکرد آموزشی در پورتال سازمان)، 894 در کارگاه صنایع و اصناف، 4895 کارگاه ثابت شهری، 182 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه (TCM)، 2074 کارگاه سیار شهری، 1348 کارگاه پادگان، 966 کارگاه زندان، 3284 کارگاه روستا، 1560 کارگاه صنایع ضمن کار، 146 کارگاه صنایع بین کارگاهی،  148 کارگاه صنایع جوار کارگاهی،  6343 کارگاه مهارت آموزی محیط کار واقعی، 210 کارگاه سیار عشایر و 31 مرکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت کسب و کار به ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار می‌پردازد.

حسینی‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: در 9 ماهه سال جاری،  497 هزار و 302 نفـر در مراکـز دولتـی و 502 هــزار و 294 نفــر در آموزشــگاه‌هــای آزاد بخش خصوصی از کارجویـان، کارکنـان وظیفـه نیـرو هـای مسـلح، زندانیـان، معتـادان بهبودیافتــه و متجاهــر، افـراد دارای معلولیـت، زنــان سرپرســت خانوار/بدسرپرســت، روســتائیان، عشــایر، دانــش آمــوزان، دانشــجویان و فــارغ التحصیـلـان دانشــگاهی، شــاغلان، پناهنــدگان و اتبــاع خارجـی در نه ماه سال جاری ( 8% رشـد در بخش دولتی و 149% رشــد در بخش خصوصی  نسـبت بـه زمـان مشـابه)، موفق به کسب آموزش‌های مهارتی شده‌اند.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *