معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تأکید کرد: ضرورت ایجاد و راه‌اندازی پارک بین‌المللی علم و فناوری ایران

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تأکید کرد: ضرورت ایجاد و راه‌اندازی پارک بین‌المللی علم و فناوری ایران

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت ایجاد و راه‌اندازی پارک بین‌المللی علم و فناوری ایران تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری که با محوریت برنامه‌های اجرایی تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» امروز (دوشنبه) با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، در خصوص مأموریت معاونت فناوری و نوآوری به ظرفیت‌سازی تسهیل‌گری و بهبود ساختارهای زیست بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی با محوریت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از طریق گفتمان‌سازی شبکه‌سازی و تعامل با ذینفعان کلیدی ملی و بین‌المللی اشاره کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها، حمایت از توسعه زیست بوم فناوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری، هدایت پژوهشگاه‌ها به سمت پژوهش‌ها و توسعه فناوری‌های مسئله‌محور و تقاضا‌محور شبکه‌سازی در زیست‌بوم نوآوری وزارت علوم و پیوند آن به بازیگران کلیدی ملی و بین‌المللی و طراحی و پایش نظام ملی نوآوری با تمرکز بر زیست‌بوم نوآوری را از راهبردهای این معاونت برشمرد.

دکتر خیرالدین در خصوص حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها (دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور) به ایجاد و تقویت مراکز کارآفرینی و نوآوری، مراکز رشد و پردیس‌های فناوری و نوآوری، طرح ملی ترویج کارآفرینی تسهیل و تشویق شکل‌گیری شرکت‌های زایشی و طرح گرنت فناوری اشاره کرد.

حتما بخوانید:  مهـدی فتــاحی عضو اصلی هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری سـازمان آمـوزش فنـی و حـرفه ای کشـور شد

به گفته وی حمایت‌های صورت گرفته از توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها در سال گذشته، حمایت مالی از فعالیت‌های مراکز کارآفرینی و رشد دانشگاه‌ها بوده است.

دکتر خیرالدین در زمینه حمایت از توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری (پارک‌های مأموریت‌گرا)، به طرح جریان‌ساز و ملی فناوری، طرح خبرگان فناوری، طرح ملی فرصت فناورانه، طرح دستیار فناوری و طرح تور فناوری اشاره کرد.

وی به هدایت پژوهشگاه‌ها به سمت پژوهش‌ها و توسعه فناوری‌های مسئله‌محور و تقاضا‌محور (نسل جدید پژوهشگاه‌ها) اشاره کرد و افزود: در این راستا طرح‌های ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری (هاب)، طرح‌های جریان‌ساز و ملی فناوری (کلان / پرچمدار)، آینده‌نگاری و ترسیم رهنگاشت فناوری‌های آینده و تحول‌آفرین، دفاتر مالکیت فکری و انتقال فناوری و طرح میزبانی در حال اجرا است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در زمینه شبکه‌سازی در زیست بوم نوآوری وزارت علوم و پیوند آن به بازیگران کلیدی ملی و بین‌المللی، به تشکیل اتاق‌های فکر ۱۶ گانه، طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)، شبکه‌سازی بین‌المللی و تقویت دیپلماسی فناوری و نوآوری و ایجاد سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) اشاره کرد.

وی تصریح کرد: طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استانها (تانا)، شبکه‌سازی و به همرسانی نقش‌آفرینان مختلف اکوسیستم نوآوری در هر استان با محوریت پارک‌های علم و فناوری جهت حل مسائل بخش دولتی و رفع نیازهای فناورانه بخش خصوصی از طریق ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را دنبال می‌کند.

دکتر خیرالدین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ایجاد و راه‌اندازی پارک بین‌المللی علم و فناوری ایران تأکید کرد و گفت: این پارک به منظور پاسخ به تقاضای کشورهای دوست و همسایه جهت توسعه روابط بین المللی در حوزه فناوری و نوآوری، لزوم وجود بستری مناسب جهت استقرار شرکت‌های بین‌المللی موفق حوزه فناوری در کشور، توجه به بازارهای صادراتی محصول‌های فناورانه و توسعه این بخش و ایجاد بستری برای فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ صنعتی است.

حتما بخوانید:  کسب آموزش های مهارتی کلید توانمندسازی و اشتغال معلولان است

وی در خصوص طراحی و پایش نظام ملی نوآوری با تمرکز بر زیست‌بوم نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به طراحی نگاشته ساختاری، کارکردی و عملکردی نظام ملی نوآوری و طراحی و پیاده سازی سامانه پنفاد (پایش نوآوری، فناوری و اشتغال دانش بنیان) اشاره کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم سامانه داده‌ها و فرایندهای پارک‌ها و مراکز رشد (سدف) را یکی از فرآیندهای برنامه‌ریزی شده برای پیاده سازی در سال ۱۴۰۱ دانست و افزود: این سامانه در راستای الکترونیکی شدن درخواست‌های مجوز پارک‌ها، مراکز رشد واحدهای فناور و همچنین دسترسی برخط به اطلاعات پارک‌ها و مراکز رشد و فرآیند برنامه گرنت فناوری طراحی می‌شود.

وی در خصوص وضعیت پارک‌های علم و فناوری در ایران خاطرنشان کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۳ پردیس فناوری و نوآوری، ۲۲۴ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۰ هزار و ۷۰۴ واحد فناور، ۱۶۶۴ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد و ۶۵۰۰۰ فناور شاغل در پارک ها و مراکز رشد مشغول فعالیت هستند.

وی در پایان سخنان خود با ذکر این نکته قابل تأمل از واحدهای فناور پارک های علم و فناوری خاطرنشان کرد: این پتانسیل وجود دارد تا با انجام ارزیابی واحدهای فناور مستقر توسط پارک‌های علم و فناوری که از نظام ارزیابی دقیق و قابل دفاع برخوردار هستند با تبدیل تنها ۲۵ درصد از تعداد واحدهای فناوری موجود (غیر دانش‌بنیان‌ها) تعداد دانش‌بنیان‌های مستقر در پارک ها از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار خواهند شد.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *