معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ تدوین دوره های مهارت تکمیلی برای تمامی استانداردهای آموزشی در راستای پروژه محور کردن آموزش ها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ تدوین دوره های مهارت تکمیلی برای تمامی استانداردهای آموزشی در راستای پروژه محور کردن آموزش ها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از تدوین دوره های مهارت تکمیلی برای تمامی استانداردهای آموزشی در راستای پروژه محور کردن آموزش ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، در پی اعلام وزیر مردم در خصوص ارائه ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی درحوزه مشاغل دانش بنیان، در جمع مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای، اظهار داشت: برای محقق شدن این مهم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای دوره های مهارت تکمیلی را در قالب پروژه محور کردن آموزش ها تدوین کرده است.

وی تصریح کرد: در این طرح، برای کارآموزانی که دوره های مهارتی خود را به پایان می رسانند یک یا چند پروژه عملی تعریف می شود و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می تواند از محل قانونی اعتبارات (تبصره 75) حق الزحمه کارآموزان دوره های تکمیلی مهارت را پرداخت کند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارائه آموزش های مهارتی به شیوه قدیمی، هزینه محور و متکی بر اعتبارات دولتی را پاسخگوی نیازهای مهارتی کشور ندانست و اذعان داشت: ضروری است مدیران کل و روسای مراکز در استان ها به دنبال ارائه روش های جدید و متفاوت مهارتی با تأکید بر خلق ثروت با هم افزایی بخش دولتی و بخش خصوصی باشند و پیشنهادات خود را ظرف مدت دو هفته به سازمان اعلام کنند.

وی آمادگی واگذاری امور آموزشگاه های آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در چارچوب قانون، همانند طرح نظام صنفی، انجمن ها، کانون های شهرستانی، استانی، هماهنگی و کانون انجمن های صنفی کارفرمایی کشوری را اعلام و بر  حضور حداکثری آموزشگاه ها در انجمن ها و کانون ها تأکید کرد.

حتما بخوانید:  برگزاری پنجمین جلسه خیرین مهارتی و اشتغال در استان همدان

حسینی نیا با تأکید بر ارزش، اهميت و جایگاه منابع انساني، به عنوان مهم ترین رکن و ارزشمندترين سرمايه سازماني، بیان کرد: پیاده سازی رهبری اخلاق‌مدار همراه با خوش خلقی و درک شرایط سرمایه های انسانی بسیار ضروری است و اقتدار، عزت و سربلندی سازمان آموزش فنی و حرفه ای مرهون زحمات همکاران کوشا، محجوب، بااصالت و مهربان سازمان است لذا ضرورت دارد که مدیریت منابع انسانی و جنبه های انسانی مدیریت را در نظر بگیریم.

وی، پذیرش مسئولیت در این برهه را بسیار غنیمت دانسته و افزود: به فرموده امام علی (ع) میدان های سخت محل آزمایش مردان بزرگ است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این برهه ای سخت در خط مقدم قرار دارد و با توقعات و تقاضاهای زیادی از سوی جامعه مواجه است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان سخنان خود با اشاره به آیه ۶ سوره مبارکه الشرح (آری، مسلّماً با هر سختی آسانی است)، خواستار صبوری سرمایه های انسانی این سازمان شد و نوید به نتیجه رسیدن اقدامات و پیگیری های انجام شده در جهت افزایش رفاه و معیشت کارکنان را داد.

بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موجود مراکز آموزشی و تجهیزات

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ادامه به جمعبندی نکات مطروحه در خصوص برنامه، بودجه و نوسازی، امور مالی و ذیحسابی و منابع انسانی و پشتیبانی پرداخت و افزود: علاوه بر پیاده سازی مدیریت درآمدی، مدیریت هزینه هم باید مدنظر قرار گیرد.

امیر میمنت آبادی، با اشاره به تبصره 60 بودجه 64 مبنی بر ممنوعیت استخدام در دستگاه های دولتی، خاطرنشان کرد: بایستی جهت رسیدن به اهداف سازمان در توسعه آموزش های مهارتی منابع انسانی موجود را ساماندهی کنیم.

وی گفت: باید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را در قالب یک شرکت تصور کنیم که ادارات کل در استان ها به عنوان شعبات این شرکت در نظر  گرفته می شود.

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان در پایان بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موجود مراکز آموزشی و تجهیزات تأکید کرد و افزود: در حوزه بودجه به دنبال توسعه مکان ها و امکانات فیزیکی نیستیم.

حتما بخوانید:  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:‏‎استخدام تمام نخبگان مهارتی موفق به کسب مدال در مسابقات مهارت ۱۴۰۱ شانگهای چین

یک تجربه در یک نگاه

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به نتایج مطلوب آموزش در محیط کار واقعی، بیان داشت: گسترش هم افزایی و استفاده از ظرفیت بخش های غیردولتی نقش راهبردی در توسعه آموزش های مهارتی اشتغال مولد و پايدار ایفا می نماید.

محمدرضا شاه پسند، بر ارزیابی کارگاه های آموزشی تأکید کرد و گفت: می بایست کارگاه های غیرفعال را در استان ها شناسایی و جهت توسعه مهارت آموزی دانش بنیان در چارچوب مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

وی خواستار سوق دادن مددجویان و سربازان وظیفه به کسب آموزش های مهارت در زندان ها و پادگان ها شد.

معاون آموزش، هدایت و توسعه آموزشگاه های آزاد بر اساس آمایش سرزمین و زیست بوم و مزیت نسبی مشاغل در منطقه را ضروری برشمرد.

وی تصریح کرد: تفاهم نامه های منعقد شده با سایر دستگاه ها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم بهره وری با گزارش به سازمان، نسبت به لغو تفاهم نامه ها اقدام کنیم.

محمدرضا شاه پسند، خاطرنشان کرد: در این همایش، تجارب ارزنده و موفق مهارتی اجرا شده در استان ها مطرح شد که قرار است در قالب طرح «یک تجربه در یک نگاه»، در همایش گردهمایی بعدی با حضور مقام عالی وزارت ارائه شود.

باید باور داشته باشیم که نتایج موفقیت آمیز بدون مشارکت بخش خصوصی حاصل نمی شود

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت بر بازنگری اقدامات و دستاوردهای حاصله تأکید و عنوان کرد:  بایستی یه سوال اساسی از خودمان بپرسیم؛ الان کجا هستیم؟ تا به نتایج مطلوب در کیفیت بخشی به آموزش های فنی و حرفه ای با رویکرد ایجاد اشتغال و در نهایت تولید محصول و خدمات دست یابیم.

علی حسین شهریور، با اشاره به ارائه تنها 30 درصد از استانداردهای آموزش های مهارتی در مراکز آموزشی، اذعان داشت: کمی بیش از ۳۰ درصد استانداردهای تدوین شده سازمان در مراکز ارائه می شود و در بخش خصوصی، بیش از ۵۰ درصد آموزشگاه های آزاد در چند رشته محدود آموزش می دهند.

وی با بیان اینکه دستگاه های زیادی به ارائه آموزش های مهارتی غیراستاندارد به صورت موازی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می پردازند، گفت:  باید به دنبال نوآوری ارزشمند متناسب با نیاز بازار کار در ارائه آموزش های مهارتی با محوریت دانش بنیان باشیم و خارج از مرز های سنتی فکر کنیم.

حتما بخوانید:  رشد 149 درصدی آموزش مهارتی در بخش خصوصی/ امسال یک میلیون نفرآموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کردند

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، عنوان کرد: با توجه به پیش بینی چالش کمبود منابع انسانی سازمان در چند سال آینده، باید با باور داشته باشیم که نتایج موفقیت آمیز بدون مشارکت بخش خصوصی حاصل نمی شود و ضروری است از بخش خصوصی در ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار بهره ببریم.

علی حسین شهریور، لازمه ارتقای نقش مهارت در توسعه و ایجاد اشتغال، باور بدنه کارشناسی و مربیان سازمان برشمرد و ضرورت تغییر و تحول، پایش، ارزیابی، اصلاح و گزارش عملکرد و رتبه بندی استان ها را از اولویت های راهبردی سازمان عنوان کرد.

وی در پایان سخنان خود بر جذاب کردن مهارت آموزی برای نسل جوان و پایش نیاز مهارتی بازار کار تأکید کرد.

بازتاب زحمات روابط عمومی در قالب خبر، عکس و… یک راهبرد است نه تشریفات

مدیرکل دفتر ریاست، حقوقی، روابط عمومی و امور بین الملل در ادامه، ممیزی املاک را به عنوان خط قرمز سازمان عنوان و تصریح کرد: در نظر گرفتن مسایل حقوقی بسیار مهم است و احکام قضایی نهایی شده به خصوص دیوان عدالت اداری، را به هیچ عنوان به تشخیص خودتان مختومه اعلام نکنید و با کارشناسان دفتر حقوقی مشاوره کنید.

سیدمازیار علوی با بیان اینکه مدیران باهوش باید بیشترین بهره را از روابط عمومی ببرند، بیان داشت: بازتاب زحمات روابط عمومی در قالب خبر، عکس و… یک راهبرد است نه تشریفات، که می تواند جهت های اجتماعی را تعیین کند و پیام و راهبردهای سازمان را باید به گوش جامعه برساند.

وی با تأکید بر بهره گیری از ابزارهای در دسترس برای پوشش حوزه روابط عمومی و کمک به کارشناسان روابط عمومی، افزود: همواره باید تعاملات و هم افزایی با سایر دستگاه ها در راستای گسترش آموزش های مهارت محور دانش بنیان به صورت مستمر انجام شود.

مدیرکل دفتر ریاست، حقوقی، روابط عمومی و امور بین الملل از تدوین هشت راهبرد ارتباط رسانه‌های شنیداری، گفتاری، دیداری، الکترونیکی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغاتی و انتشاراتی در این سازمان در راستای توسعه مهارت آموزی دانش بنیان خبر داد.

بر اساس این گزارش، در پایان این همایش معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ از محسن عبدوس در اجرای موفق تبصره ۷۵ با تولید قطعه مربوط به شرکت پتروشیمی، کارگاه CNC مرکز برادران شهید سلیمانی شهرستان سمنان و همچنین از مدیران کل آموزش فنی و حرفه ای استان های البرز، بوشهر، تهران، فارس، سمنان، کرمان، قم، مازندان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان در راستای تلاش های ارزنده در توسعه آموزش های مهارتی تقدیر به عمل آورد.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *