درباره طرح «بورس صنعتی دانشجو» بیشتر بدانید

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا گفت: در طرح بورس صنعتی دانشجو، دانشجو از ابتدای تحصیل با اعلام نیاز صنعت پذیرش می‌شود و محل شغل و آینده خود را می‌داند، تعداد زیادی از جوانان استان ما نیازی ندارند به استان‌های دیگر جهت ادامه تحصیل بروند و با اعلام نیاز صنعت استان خودمان در استان خود تحصیل می‌کنند.

دکتر حامد قربانی با اشاره به فعالیت‌های مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا، اظهار کرد: مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا در ایفای یک نقش مکمل با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) که مأموریت اصلی آن اثرگذاری در حوزه‌های بین‌المللی و ملی است و قدرت نرم جمهوری اسلامی را در این عرصه‌ها تقویت می‌کند، مأموریتی را در حوزه منطقه‌ای و ملی دارد؛ در واقع تمرکز اصلی این مرکز آموزش عالی توجه به رفع نیازهای فناورانه و نیروی انسانی منطقه و استان‌های پیرامون و همچنین کشور است، از این رو این مرکز به‌عنوان تنها دانشگاه تخصصی در حوزه فنی و مهندسی مأموریت یک دانشگاه صنعتی را در این استان بر عهده دارد.

سخنرانی

وی ادامه داد: این مرکز موفق شده با اتکا به توانمندی علمی اساتید جوان و دانشمندی که در اختیار دارد، طرح‌ها و پروژه‌های متعددی را در حوزه‌های تخصصی مختلف به اجرا در آورد و دستاوردهای موفقی در حوزه هوا فضا و پهپادی داشته و در حال حاضر شرکت‌هایی در استان توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه فعال شده‌اند که در حوزه پهپادهای تجاری در حال فعالیت‌اند. همچنین در بحث‌های مختلف از قبیل پیشرانش‌های فضایی و موضوعات ماهواره‌ای، پروژه‌های خوبی در این مرکز انجام شده یا در حال انجام است.

این استاد دانشگاه گفت: در موضوع بازیافت، تنها مرکز تحقیقات بازیافت استان در این دانشگاه تأسیس شده و قراردادهایی هم در این مرکز منعقد شده و در حال پیگیری آن‌ها هستیم، از آنجا که مشکلات زیست محیطی یکی از مشکلات مهم منطقه و کشور است، موضوع محیط زیست هم در این مرکز تحقیقات در حال بررسی و پیگیری است. در موضوع بسته‌بندی و ورود به مواد جدید و فناورانه در حوزه بسته‌بندی و افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی، دستاوردهای خوبی در این مرکز وجود داشته که تحویل صنایع استان شده است.

وی بیان کرد: در مجموع پروژه‌های متعددی توسط اساتید در حوزه رشته‌های مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی پلیمر، مهندسی هوا فضا و همچنین رشته‌های مربوط به شهرسازی، معماری و عمران در حال انجام است، اما در مجموع اقدام بزرگی که در این مرکز انجام شد جهت‌دهی و ساماندهی رویکرد پژوهشی مرکز در رابطه با یک مأموریت‌گرایی تعریف شده در راستای وظایف ملی است.

حتما بخوانید:  رشد تعداد مراکز جوار و بین کارگاهی

مأموریت‌های اصلی مرکز آموزش عالی بوئین‌زهرا

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا تصریح کرد: ما مأموریت‌گرایی مرکز را با توجه به اقتضائات منطقه‌ای بوئین‌زهرا در راستای آب، انرژی و محیط زیست قرار داده‌ایم، در حال حاضر همکاران ما در حال انجام پروژه‌هایی با کمک همکاران دانشگاه بین‌المللی در چین در حوزه آب هستند، با توجه به تنش آبی که در بحث‌های فرونشست سفره‌های زیرزمینی در منطقه بوئین‌زهرا داریم، موضوع آب جزو مأموریت‌های اصلی دانشگاه تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث گرمسیر بودن این منطقه و قرار گرفتن در مجاورت ناحیه کویری و پتانسیل اراضی گسترده‌ای که قابلیت ورود به فعالیت‌های انرژی را دارند، ما موضوع انرژی را به عنوان مأموریت‌ این مرکز تعریف کرده‌ایم و در نهایت موضوع محیط زیست نیز جزو مأموریت‌های اصلی مرکز بوئین‌زهراست.

قربانی در پاسخ به این‌ سؤال که چرا در زمینه اقتصادی جامعه دچار مشکلات است، گفت: آنچه در وزارت علوم و مؤسسات آموزش عالی اتفاق می‌افتد، سلسله آموزش‌های کامل و جامعی است که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد آموزش عالی کشور ما توانمندی، پتانسیل و قابلیت کار در جهت حل مسائل را دارد، اما در رابطه با اینکه چرا برخی معضلات و چالش‌ها مرتفع نشده، لازم است بگوییم اگر یک نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشیم متوجه خواهیم شد در تمام شئونی که امروز مسئله و مورد مطالبه جامعه، مسئولین و مقام معظم رهبری است، یک سؤال این است که وزارت علوم کشور چقدر در شئون سیاست‌گذاری موضوعات دخیل بوده است؟ وزارت علوم در عرصه تولید، مصرف، عرضه و واردات فناوری در چه جایگاهی قرار دارد و چه نقشی در این حوزه ایفا می‌کند و آیا اصلاً تکلیفی بر عهده وزارت علوم در این حوزه گذاشته شده است یا خیر؟

وی ادامه داد: در خصوص سیاست‌های مربوط به اشتغال و برنامه‌ریزی‌های آینده کشور در ایده‌های مختلف و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور، آیا وزارت علوم ما آنقدر درگیر بوده که بداند که چه آماری از فارغ‌التحصیلان و چه سطوحی از فناوری برای تحقق این سیاست‌ها مورد نیاز است که خودش را با آن‌ها همسو و همراه کند؟ این حلقه گمشده‌ای است که باید در این برهه از گام دوم انقلاب به آن توجه شود.

حتما بخوانید:  کسب و کارهای مهارت محور کلید اشتغال است و راه آن از توسعه زیرساخت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌گذرد.

نقش وزارت علوم در سیاست‌گذاری‌ها بازنگری شود

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به عقیده بنده نقش وزارت علوم در رگولاتوری علم و فناوری کشور باید مورد بازنگری و باز طراحی قرار گیرد و آنجا که ما انتظار داریم این داشته‌های ارزنده وزارت علوم اثربخشی مؤثری در جهت رفاه و اقتدارآفرینی کشور را داشته باشند، باید این توقع اولیه را تأمین کنیم که لازم است نظر وزارت علوم نافذ و تعیین‌کننده بوده و در سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه‌های علم و فناوری کشور در تمام شئون صنعتی، کشاورزی، فرهنگی دخیل باشد زیرا عملاً وزارت علوم جایی است که در آن مطالعه صورت می‌گیرد و به این سؤالات پاسخ داده می‌شود، به این معنا که معضلات مورد مطالعه قرار می‌گیرند و باید از این منظر به آن نگریست که چقدر از وزارت علوم خواسته شده و تکلیف‌های عملیاتی بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است.

وی گفت: امروز اگر ما میوه‌های رشد علمی کشور را برداشت می‌کنیم، مربوط به زمانی است که مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار توسعه علمی، این را از وزارت علوم و دانشگاه‌ها خواستند که ما در عرصه تولید علم موفق باشیم و حاصل آن تولیدات و انتشارات علمی متعدد و خیره‌کننده‌ای بود، برای مثال ما در حال حاضر حدود ۲ هزار دانشمند پر استناد یک درصد داریم و این آمار نشان‌دهنده این است که منویات رهبر معظم انقلاب به خوبی پیش رفته است، لازم است در گام دوم یک بازنگری و باز طراحی در نقش وزارت علوم در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه‌ای کشور داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در رابطه با بحث عملیاتی شدن دستاوردهای علمی کشور، اگر این موضوع را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که خروجی آموزش عالی کشور از یک بُعد بحث تأمین نیروی انسانی کارآمد و ماهر است و بعد دیگر تأمین دانش و فناوری مورد نیاز جهت ارتقا و پیشرفت کشور در راستای ایجاد قدرت نرم و اقتدار ماندگار برای کشور است.

وی افزود: در حیطه تأمین نیروی انسانی توانمند یا متخصص و ماهر، در درجه اول باید به بحث تناسب آموخته‌ها با نیاز بازار توجه شود، این از طریق بازنگری سرفصل‌های درسی و مشارکت دادن جامعه در طراحی رشته‌ها و سرفصل‌های درسی اتفاق می‌افتد، بُعد دیگر نیز اضافه شدن دروس مهارتی است که این اتفاق در دولت سیزدهم در حال وقوع بوده و دروس مهارتی و تقویت بعد عملی در آموزش‌های مراکز آموزش عالی بسیار جدی گرفته شده است و به مهارت‌آموزی در قالب سه مرحله کاربینی، کارورزی و کارآموزی نگاه شده و کمیت دروس مهارتی افزایش یافته است.

حتما بخوانید:  بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت در 5 رشته

اجرا شدن طرح بورس صنعتی دانشجو در دولت سیزدهم

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا ادامه داد: علاوه بر این موارد، در بعد تأمین نیروی انسانی ماهر نیز طرح بورس صنعتی دانشجو در کشور در دولت سیزدهم پیشنهاد شد و در استان ما هم این موضوع به خوبی مورد هماهنگی و تفاهم قرار گرفت و از سال آتی به‌طور جدی در دانشگاه‌های استان عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: در طرح بورس صنعتی دانشجو، دانشجو از ابتدای تحصیل با اعلام نیاز صنعت پذیرش می‌شود و محل شغل و آینده خود را می‌داند، تعداد زیادی از جوانان استان ما نیازی ندارند به استان‌های دیگر جهت ادامه تحصیل بروند و با اعلام نیاز صنعت استان خودمان در استان خود تحصیل می‌کنند و در کنار خانواده‌ هستند و به این طریق از بسیاری از آسیب‌ها هم جلوگیری می‌شود.

قربانی گفت: این دانشجویان از آنجا که از بدو تحصیل مرتبط با صنعت مقصد خود هستند، مهارت‌های مورد نیاز را به تقاضا و پیشنهاد صنعت، آموزش می‌بینند و در نهایت ما فارغ‌التحصیلانی داریم که آماده ورود به حیطه صنعت تعیین‌شده خود هستند و این می‌تواند به عملیاتی شدن دستاوردهای علمی و دانشگاهی کشور کمک کند.

وی اظهار کرد: همچنین در بعد حوزه فناوری نیز همان‌طور که عرض شد، دخالت دادن بیشتر وزارت علوم و تعریف نقش تعیین‌کننده برای وزارت علوم و به‌عبارت دیگر مداخله وزارت علوم و بازنگری نقش آن در رگولاتوری بحث علم و فناوری کشور می‌تواند اثربخشی، نفوذ و رسوخ دستاوردهای علمی کشور را در جامعه افزایش دهد.

این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: از این رو تولید، واردات، مصرف و عرضه فناوری باید در حیطه نظارت و سیاست‌گذاری وزارت علوم قرار بگیرد تا این موضوع ساماندهی شود، ما دستاوردهای بزرگی داریم که در حیطه‌های خاصی اتفاق می‌افتند و هیچ‌کس از آن‌ها اطلاعی ندارد و عملاً برای همان حیطه‌های مورد نیاز واردات انجام می‌شود، به این معنا که هزینه‌های ارزی گزافی می‌شود و از کشورهای خارجی تجهیزات وارد می‌شود، در حالی که در کشور ما روی این فناوری‌ها کار شده است.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *