مدرک‌گرایی دانش‌آموزان را از رشته‌های فنی و حرفه‌ای غافل کرده است

مدرکگرایی دانشآموزان را از رشتههای فنی و حرفهای غافل کرده است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه فضای مدرک‌گرایی در جامعه دانش آ‌موزان را از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها غافل کرده است عنوان کرد که خوشبختانه 53درصد از کسانیکه برای انتخاب رشته در کنکور مجاز شده‌اند انتخاب رشته نمی‌کنند و این یعنی جوانان به سمتی می‌روند که آگاهانه مسیر زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، غلامحسین حسینی نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا، یکی از فرآیندهایی که نقش مهم و حیاتی در تداوم رشد اقتصادی جوامع دارد را توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان برشمرد و افزود: این روزها با نام کارآفرینی درباره آن می‌شنویم یا می‌خوانیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند توسعه کارآفرینی باید در نظام آموزشی کشور و از همان بدو حضور کودک در مدرسه نهادینه شود.

کارآفرینی قابل آموزش است

غلامحسین حسینی‌نیا، دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش کارآفرینی در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش رکن رکین کارآفرینی در کشور است، یعنی بخش مهمی از صاحب‌نظران معتقد هستند کارآفرینی قابل آموزش است و می‌توان انسان‌ها را کارآفرین کرد و زیربنای این مهم در آموزش و پرورش گذاشته می‌شود.

حتما بخوانید:  سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور اعلام کرد: فهرست مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر

وی افزود: نوع نگاهی که به این‌ها داده می‌شود یعنی دانش، بینش و مهارتی که دانش‌آموزان از همان بدو حضور در مدرسه تحت آموزش قرار می‌گیرند باید بر مبنای کار آرینی باشد. ما نباید بگذاریم فرد به سن 25 سالگی فرد برسد و بعد برای کارآفرین شدن وی تلاش کنیم.

کارآفرینی در آموزش و پرورش باید به نوعی رهیافت تبدیل شود

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: تمام درس‌هایی که از همان ابتدا داده می‌شود و نوع نگاهی که تمامی معلم‌ها دارند باید در مسیر کارآفرینی باشد و کارآفرینی باید به‌عنوان یک رهیافت در نظر گرفته شود. درواقع ضرب‌آهنگی باشد که همه برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آن انجام می‌شود و بچه‌ها با جهان‌بینی کارآفرینانه پرورش پیدا کنند تا برای ساختن کشور مؤثر واقع شوند.

مدرکگرایی دانشآموزان را از رشتههای فنی و حرفهای غافل کرده است

معاون وزارت کار درباره عدم استقبال دانش‌آموزان از هنرستان‌ها عنوان کرد: متأسفانه یک جو کاذب مدرک‌گرایی در دو دهه اخیر در بین خانواده‌ها ایجاد شده که مسیر را به انحراف برده است و ما برای پاسخگویی به این نیاز کاذب دانشگاه‌ها را گسترش دادیم. در شرایط کنونی خوشبختانه این آگاهی در خانواده‌ها و در بین جوان‌ها در حال ایجاد شدن است که لزوماً دانشگاه نباید بروند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه این روزها جوانان به سمت انتخاب آگاهانه مسیر زندگی‌شان می‌روند، اظهار کرد: 53 درصد از فارغ‌التحصیلان مدارس که در کنکور مجاز به انتخاب رشته هستند، انتخاب رشته نمی‌کنند و این خودش پیام خوبی دارد. این موضوع نشان می‌دهد جوانان دارند آگاهانه مسیر زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند.

حتما بخوانید:  به دنبال حمایت از توسعه مهارت آموزی و تدوین اساس نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هستیم

وی افزود:‌ما در اینجا باید مهارت‌های کارآفرینی و مهارت‌های نرم و سختی که در این حوزه برای جامعه و اقتصاد کشور لازم است را با رویکرد دانش‌بنیان جایگزین رفتن به دانشگاه در آن مسیر سنتی‌اش کنیم.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *