مدرک به دستانِ بیکار و نهادهایی که جور مهارت محوری را نمی‌کشند

آنچه در این مطلب خواهید آموخت

مدرک به دستانِ بیکار و نهادهایی که جور مهارت محوری را نمی‌کشند

کارگاه
یکی از مسائل مهم دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌ چالشی به نام اشتغال‌ است، به اعتقاد وزیر علوم برای حل این مشکل باید دانشگاه‌ها مهارت محور شوند و برای مهارت محوری دانشگاه‌ها باید نهادها پای کار باشند.
با غرور خاصی که در چشمانش برق می‌زد، مدرک فارغ‌التحصلی‌اش را از دانشگاه گرفت، فکر می‌کرد هرجا برای کار برود بالای سرشان حلوا حلوایش می‌کنند، از او بهتر چه کسی؟
مدرک کارشناسی ارشد روزنامه نگاری در بهترین دانشگاه تهران دارد و قطعا که در اولین خبرگزاری استخدام می‌شود.
با همین افکار مدرک تحصیلی‌اش را روی میز سردبیر گذاشت، تصور می‌کرد حسابش از دیگران جداست ولی در کمال ناباوری شنید که یک ماه باید به صورت کار آموزی‌کار‌ کند تا بعد درباره حضورش تصمیم‌گیری شود.
خوشحالی مدرک تازه امضا شده‌اش چندان طول نکشید، تمام خبرها ایراد داشت و به ندرت منتشر می‌شد، به سختی خبر می‌گرفت و حتی جزئی‌ترین مباحث خبرگیری را بلد نبود، در جزوه‌هایش هم اثری از آنچه در خبرگزاری‌ به کار می‌آمد نبود، روزهای پایانی مهلت یک ماهه‌اش به التماس برای ماندن و حسرت روزهایی گذشت که زمان برای یاد گیری داشت اما چیزی نیاموخت.
شاید این روایت بسیاری از فارغ‌التحصیلانی باشد که خواستار کار پس از فارغ‌التحصیلی هستند، همان‌هایی که فکر می‌کنند، آموخته‌های دانشگاهشان نه تنها راهگشای آنها به محیط کار است، بلکه در جمع همکارانشان هم یک سروگردن به دلیل سال‌هایی که در دانشگاه گذرانده‌اند، بالاتر هستند.
به راستی آموزه‌های دانشگاهی کجا به کار می‌آید و چه جایگاهی در بازار کار دارد؟

* مهارت محوری جایگزین تئوری محوری شود

نقشه کشی
حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های مهارت محور در کشور است، گفت: یکی از اقدامات جهادی ملی امسال این دانشگاه برنامه‌ریزی شغلی برای پذیرفته شدگان دوره‌های‌علمی‌ کاربردی است به نحوی که با مشروط کردن مجوز تأسیس مرکز به تضمین اشتغال پذیرفته‌شدگان در حین تحصیل یا پس از فراغت، شرایطی فراهم می‌شود تا به نیازهای تخصصی مشاغل در ارائه آموزش‌ها توجه ویژه شود.
بلندی طرح آباد را از برنامه‌های پیش‌روی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای همکاری در رفع معضل ضعف مهارت دانش‌آموختگان و بیکاری عنوان کرد و افزود: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به منظور مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان فاقد مهارت، طرح آباد (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها) را تدوین کرده است.
وی افزود: براساس طرح آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، دانش آموختگان زیر نظام نظری با گذراندن یک یا دو دوره کوتاه مدت مهارتی تخصصی در محیط کار واقعی، توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را به دست خواهند آورد.

* تشکیل کمپ های مهارت محوری

کارگاه

سید محمدمقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در رابطه با دغدغه مهارت محوری در دانشگاه‌ خود گفت: یکی از دغدغه های دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیل در حوزه اشتغال است که ما در این راستا جلساتی هر هفته در دانشگاه تشکیل می‌دهیم تا راهکاری پیدا کنیم، دانشجویان ما دغدغه ای بعد از فارغ التحصیلی در حوزه اشتغال نداشته باشند.حتی در این زمینه یک بسته کامل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تدوین کردیم و پردیس‌های علمی و فرهنگی نظیر پردیس علم و فناوری شهید چمران را شکل دادیم که امروزه به یک کمپ مهارت محوری تبدیل شده است.
امیدعلی مسعودی سرپرست دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره نیز در این باره گفت: متأسفانه  به دلیل اینکه مطالب به صورت تئوری تدریس شده است،‌ بیشتر دانشجویان توانمندی فعالیت عملی را ندارند و مدارک خود را تئوری دریافت می‌کنند. دروس دانشگاهی محدود به کلاس نیستند و نیاز است تا دانشگاه‌ها از اساتید فرهیخته و توانمندی که دارای تجربه و شناخت کافی از دانشجویان هستند، استفاده کنند.
مسعودی در رابطه با مهارت محوری در دانشگاه خود افزود: در دانشگاه فرهنگ و ارتباطات سوره، رشته‌ها در رابطه با ارتباطات است. رشته‌هایی که دائما درحال تغییر، تحول و پیشرفت است. از لحاظ فناوری‌ها و ارتباطات، نیاز داریم تا به صورت مداوم دانش و علم خود را به‌روز کنیم و از تحولاتی که در عرصه علم در دنیا اتفاق می‌افتد بی‌خبر نباشیم. از طرفی کلاس‌های تئوری خودمان را داشته باشیم و به صورت مداوم و مستمر نشست‌های علمی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم.

* دانشگاه موزه نیست؛ دانشگاهی زنده است که در آن رویدادهای علمی برگزار شود

کارگاه

وی افزود: دانشگاه موزه نیست که برخی از افراد فقط تماشا کنند و پس از دریافت مدرک بروند؛  دانشگاه‌ها با رویدادهای علمی، اساتید برجسته و ابتکارات زنده هستند؛ بنابراین ما باید به بهانه‌های متعدد کارگاه‌‌های پژوهشی برای دانشجویان فراهم کنیم. علم بر دو مبانی نظریه و پژوهش زنده است.  با تحقیق و پژوهش، به نظریه خواهیم رسید و در این دو حوزه، جهان، به صورت مداوم در حال تغییر است و باید به روز باشیم، دانشگاهی زنده است که پر از رویدادهای علمی باشد. این رویدادها مشابه سلول‌های زنده‌ای هستند که با میکروب‌ها در حال جنگ است تا بدنه دانشگاه را تقویت کنند.
رفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی‌حرفه ای نیز درباره چالش مهم دانشجویان مهارت محوری در دانشگاه‌ها گفت:  از مسائل مهم چالش برانگیز،که به یک مسأله قدیمی برای دانشگاه‌ها تبدیل شده‌ است، بحث ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها است، این ارتباط هنوز بین صنایع و دانشگاه‌های ما برقرار نشده است.

 خسرویان افزود:‌ متاسفانه پیوند بین دانشگاه و صنعت هنوز ایجاد نشده است، علت آن نیاز سنجی‌هایی‌ است که در صنعت وجود دارد اما این نیازسنجی‌ها با نوع آموزش‌هایی‌ که در دانشگاه ارائه می‌شود  تطابقی ندارد. دانشگاه و صنعت هرکدام رسالت‌های جداگانه‌ای دارند، هیچ کدام هم قرار نیست کار  دیگری را انجام دهند، پس نیازمند یک نظام واسط هستیم که کار صنعت و دانشگاه‌ را بتواند همزمان باهم انجام دهد.
محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز همواره در صحبت‌هایش بر ضرورت مهارت محور بودن دانشگاه‌ها تاکید دارد و می‌گوید: یک عزم فرابخشی در این حوزه لازم است، یعنی تمام آموزش های مهارتی در اختیار وزارت علوم نیست و در حال تلاش برای حل این مسأله هستیم.

Rate this post
حتما بخوانید:  تاسیس مجتمع نوآوری و فناوری مهارت بنیان در کشور کلید خورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *