۲۸ هزار نفر معلم جذب هنرستان‌های کشور می‌شوند

۲۸ هزار نفر معلم جذب هنرستان‌های کشور می‌شوند

معلم نقاشی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۲۸ هزار نفر دبیر، هنرآموز و سرپرست در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشور جذب می شوند.

مهدی کاظمی روز یکشنبه در جمع مدیران مدارس و فرهنگیان شهرستان شهرضا در جنوب استان اصفهان با تأکید بر اینکه محور تحولات، مدرسه است و معلمان در این تحول نقش ایفا می‌کنند، افزود: رفع کمبود نیروی انسانی به‌عنوان یکی از اولویت‌های نظام آموزشی مدنظر است.

وی با بیان اینکه توجه به مدارس عادی دولتی، مدارس مناطق حاشیه‌ای، روستایی و عشایری از اولویت‌های آموزش و پرورش است، گفت: سال گذشته پس از سال‌ها سرانه آموزشی را احیا کردیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: مهارت ‌آموزشی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های تربیت نسل آینده مطرح است و به معنای آموزش هنرستانی نیست بلکه از دوران آموزش ابتدایی آغاز شده و متوسطه اول و دوم را هم در بر می‌گیرد و دانش‌آموز باید شایستگی‌های چند ساحتی را داشته باشند که توسط مدیران و معلمان قابل‌تحقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: معلمان گران‌قدر در کشور و حتی در دورترین نقاط کشور مشغول خدمت و تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان این مرزوبوم هستند و این امر اهمیت و ضرورت توجه به معلمان را برای عموم بیشتر می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه معلمان مسوول تربیت نسل آینده کشور در عرصه‌های مختلف هستند، باید نقش و جایگاه معلمی ارتقا یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: شان و جایگاه معلمی را باید بتوانیم درآموزش و پرورش معرفی کنیم و برای تحقق جایگاه معلمی در بین سایر بخش‌ها، مطابق با آنچه سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده است، گام برداریم.

حتما بخوانید:  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:‏‎استخدام تمام نخبگان مهارتی موفق به کسب مدال در مسابقات مهارت ۱۴۰۱ شانگهای چین

وی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان ابراز داشت: در ۱۲ سال گذشته هیچ یک از دولت‌ها زیر بار این موضوع به دلیل گستردگی، پیچیدگی و بار مالی رتبه‌بندی نرفتند؛ درحالی‌که دولت سیزدهم در سال اول کاری خود با وجود تمام محدودیت‌های مالی که دولت با آن مواجه بوده و گستردگی و پیچیدگی موضوع، رتبه‌بندی را اجرا کرد.

کاظمی با اشاره به پیش‌بینی ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه‌بندی در دولت سیزدهم گفت: کلیات موضوع رتبه‌بندی گامی روبه‌جلو در راستای ارتقا نظام تعلیم و تربیت بوده که در آن ارتقا حقوق معلمان هم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: حقوق از طریق همسان‌سازی باید دنبال می‌شد که همین‌گونه بود و در حالی پیگیری است و بر همین اساس در خصوص ترمیم دولت پیشنهاد ۳۵ درصدی را مطرح کرد که در مجلس به تصویب نرسید.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هدف از رتبه‌بندی ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت است، بیان داشت: نکته مهم این است که دانش‌آموزان را برای آینده این کشور تربیت کنیم که این امر نیازمند کسب شایستگی‌های مختلف معلمی است.

وی یادآور شد: نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت نقش مربیگری است و همپای دانش‌آموز و در کنار آموز توجه به مسائل تربیتی را هم باید مدنظر قرار دهد لذا نقش مربیگری برای معلمان به‌عنوان نقشی اساسی در نظام تعلیم و تربیت مطرح است.

کاظمی با بیان اینکه ارتقای شایستگی‌های دانش‌آموزان و تربیت دینی و اخلاقی را باید در نظر داشته باشیم، متذکر شد: توجه باید معطوف به محور اصلی اجرای تحول در نظام آموزشی یعنی مدرسه باشد و مهم‌ترین عامل به آن مدیران هستند و ابزار اجرای تحول در مدرسه معلمان بزرگوار هستند.

حتما بخوانید:  برگزاری مسابقات مهارت مشاغل آینده محور از سال آینده

وی با بیان اینکه ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی در راستای آنچه در اسناد بالادستی به‌خصوص در سند تحول بنیادین و با رویکرد تربیت چند ساحتی پیش‌بینی شده باید مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: تمام تلاش مجموعه آموزش و پرورش این بوده است که در رتبه‌بندی به معلم توجه شود؛ در قانون رتبه‌بندی مؤلفه‌هایی تعریف شده و آیین‌نامه اجرایی هم مطابق قانون تدوین و قید شد که افراد باید شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه متناسب با آنچه در آیین‌نامه اجرایی تعیین شده کسب نماید و به رتبه‌های مربوطه برسد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نسبت به اصلاح برخی نکاتی که در آیین‌نامه است پیشنهادهایی مطرح شده است، گفت: با توجه اعتراضات ثبت شده ۷۰ درصد معلمان از اجرای رتبه‌بندی رضایت داشته‌اند.

کاظمی تصریح کرد: بیش از ۶۰ میلیون مستندات در سامانه رتبه‌بندی توسط فرهنگیان بارگذاری شد و مورد بررسی قرار گرفت و مجدداً پس از آن هم اعتراضات رتبه‌بندی ثبت شد چراکه آموزش و پرورش خود را نسبت به رسیدگی و ارزیابی مجدد همه اعتراضات مکلف می‌داند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: گام اول اجرای رتبه‌بندی به‌عنوان ضرورتی در نظام آموزشی برداشته شده و برنامه‌ریزی برای اصلاح فرایند بارگذاری، سامانه، مستندات ودیگر موارد در آینده انجام خواهد شد.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *